Jak zmienić sprzedawcę prądu?

Zmiana dostawcy prąduOd początku lipca trwa kampania promująca możliwość wyboru dostawcy energii elektrycznej pod hasłem „prąd to też towar”. Chociaż takie prawo mamy od trzech lat, to wciąż niewiele Polaków z niego korzysta.
 
Badania, które przeprowadził Urząd Regulacji Energetycznej wskazują, że 89 proc. Polaków w ogóle nie wie o możliwości zmiany aktualnego dostawcy prądu. Małą aktywność firm, które w praktyce nie reklamują się w tym zakresie, mają zastąpić aktywne działania edukacyjne regulatora. Stanie się to szczególnie ważne, gdy na rynku energetycznym zapanuje prawdziwa konkurencja.
 
Obecnie ceny prądu dla odbiorców detalicznych w naszym kraju są regulowane, a to oznacza, że każda zmiana taryf wymaga akceptacji URE. W tym momencie ze zmiany sprzedawcy wynikają zazwyczaj niewielkie oszczędności, ale zmieni się to, gdy ceny zostaną uwolnione. Chociaż nie wiadomo jeszcze kiedy się to stanie, warto już dzisiaj poznać swoje prawa.
 
Pierwszym etapem wyboru nowego sprzedawcy prądu powinno być porównanie wszystkich dostępnych ofert. Jeżeli okaże się, że zmiana może przynieść nam oszczędności – trzeba zgłosić się do firmy, z której usług zamierzamy korzystać. Wtedy dowiemy się także czy nie ma żadnych technicznych przeszkód, by zachować ciągłość dostaw prądu.
 
Jeżeli poznamy już wszystkie szczegóły nowej oferty, możemy złożyć wypowiedzenie umowy dotychczas regulującej dostawy prądu do naszego domu czy mieszkania. Zazwyczaj jest to tzw. umowa kompleksowa, która dotyczy zarówno warunków sprzedaży jak i dystrybucji prądu.
 
Oprócz umowy z nowym sprzedawcą musimy podpisać umowę o świadczenie usług dystrybucji z operatorem systemu dystrybucyjnego. Umowa o świadczenie usług dystrybucji może zostać podpisana na czas nieokreślony i przy kolejnych zmianach sprzedawcy nie będzie już potrzebne jej ponowne zawieranie. Musimy także powiadomić operatora systemu dystrybucyjnego o zmianie sprzedawcy prądu.
 
Następne kroki to ewentualne dostosowanie liczników dla potrzeb nowej umowy (na koszt dystrybutora) i odczytanie stanu liczników, by dokonać rozliczenia końcowego z dotychczasowym sprzedawcą. W tym miejscu cała procedura się kończy i możemy już korzystać z usług nowego i tańszego sprzedawcy.
 
Możliwe jest  także – wzorem operatorów telekomunikacyjnych – udzielenie nowemu sprzedawcy pełnomocnictwa. Ten w naszym imieniu załatwi wszystkie formalności, a nasz udział w całym procesie ograniczy się do złożenia kilku podpisów.
 
Chociaż usługa zmiany sprzedawcy prądu jest jeszcze mało popularna, to warto przeanalizować wszystkie dostępne oferty. To szansa na zmniejszenie rachunków za prąd, które możemy ograniczyć także dzięki wymianie sprzętów z niską klasą energetyczną czy całkowitym wyłączeniu urządzeń działających w trybie stand by.
 
Fot. SXC.HU / eluterius

dodaj własny »

7 komentarze czytelników

  1. anonim

    1. sprzedawcĘ
    2. Gdzie jest jakiś kalkulator/możliwość porównania ofert?

    23 lipca 2010 19:30

  2. cop

    No własnie brakuje w tym wpisie konkretow, przykladow - ile mozna tak naprawde zyskac, rocznie wydaje na prad okolo 3000pln, gdyby roznice byly > 10% warto by zawalczyc z biurokracja a tak nie wiem czy warto

    26 lipca 2010 10:21

  3. Adrian Hinc

    Oszczędności powyżej 10 proc. są możliwe w niektórych regionach Polski, tam gdzie wiodący sprzedawca ma wysokie ceny (np. Śląsk).

    Kalkulator można znaleźć na stronie http://twojprad.pl

    26 lipca 2010 12:18

  4. anonim

    Jak uwolnić śię od placenia za prąd w Warszawie Stoenowi firmie będącej własnością dzieci i wnuczków nazistów

    1 sierpnia 2010 08:09

  5. anonim

    Czy ktoś moze mi powiedziec jak kształtują się jego rachunki po zmianie dystrybutora prądu?

    4 sierpnia 2010 21:08

  6. anonim

    a gdzie strona energiadlafirm? tam mozna oszczędzić nawet 25 % dlaczego nikt tego nie mówi? zaden kalkulator nie zawiera cen energii dla firm.

    5 marca 2011 19:14

  7. Anonim

    Ja skorzystałem z oferty Novum, bo prowadzili system sprzedaży pakietowej. Miałem problem z ustaleniem sobie pakietu, bo dopiero poszedłem "na swoje", ale na podstawie moich rachunków pomogli mi ustalić miesięczne zużycie prądu i ułatwili mi wybór pakietu. No i ucieszyło mnie, że przy każdym pakiecie oferują 36 miesięcy gwarancji ceny

    8 września 2014 21:04

Nowe zasady dotyczące cookies. Wykorzystujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w naszej Polityce dotyczącej cookies