Uwaga na okazje

Prawa konsumenta - wyprzedażeSezon wyprzedaży już w pełni, a oprócz dobrych cen na klientów czyhają także sprzedawcy z nie zawsze czystymi intencjami. O tym jakie prawa przysługują konsumentom – także podczas wyprzedaży – przypomina Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów.

Kluczową jest zasada, że przeceniony towar podlega reklamacjom tak samo jak ten, który kupujemy w regularnej cenie. Często spotykane w sklepach informacje „przeceniony towar nie podlega reklamacji” to po prostu złamanie obowiązującego w Polsce prawa.

Prawo do reklamacji wadliwego towaru przysługuje nam przez dwa lata od chwili zakupu. Reklamacje składamy w sklepie (najlepiej na piśmie, z potwierdzeniem odbioru) lub jeśli mamy kartę gwarancyjną - do gwaranta (producent, dystrybutor). Wybór w tej sprawie należy do nas, a sprzedawca nie może odmówić przyjęcia naszego pisma.

Inaczej wygląda sytuacja ze zwrotem towaru. Jeżeli nie ma on żadnych wad, to sprzedawca nie ma obowiązku przyjęcia ani wymiany zakupów na nasze żądanie. Trzeba jednak zwrócić uwagę na to, że w wielu sklepach możemy zwrócić kupiony towar, a w niektórych miejscach mamy na to nawet 60 dni.

Niezależnie od tego na jakiej zasadzie chcemy oddać zakupiony towar, trzeba pamiętać, że nic nie zdziałamy bez paragonu lub innego dowodu zakupu. Sprzedawcy mają obowiązek wydawać wydruk z kasy niezależnie od miejsca zakupu – czy jest to galeria handlowa czy niewielki sklepik.

Przed dokonaniem każdego zakupu warto także rozważyć czy na pewno jest on nam potrzebny. Atrakcyjna cena często skłania do zakupów, a refleksja przychodzi zazwyczaj dopiero po odejściu od kasy. Pamiętajmy, że często przekreślona wyższa cena nigdy wcześniej nie obowiązywała, a tabliczka „-70%” to nierzadko po prostu skuteczna reklama dla niesprzedających się towarów.

Jeżeli sprzedawca łamie nasze prawa (np. nie uwzględnia zasadnej reklamacji), to przysługuje nam bezpłatna pomoc miejskiego lub powiatowego rzecznika konsumentów. Stowarzyszenie Konsumentów Polskich udziela porad pod bezpłatnym numerem 800 800 008, a do dyspozycji w wielu miastach są także biura Federacji Konsumentów.

Świadomość prawna konsumentów zwiększa się od wielu lat, a widoczną poprawę widać także po stronie handlowców. Nie każdy ma czas, pieniądze i chęci by z nierzetelnym sprzedawcą toczyć sądowe batalie. Dlatego lepiej wybierać te sklepy, które przyznają klientom przywileje większe niż te, które wynikają z ustaw. Można przypuszczać, że w takich sklepach prawa klienta traktowane są należytym szacunkiem, a do przykrych sytuacji dochodzi w nich dużo rzadziej niż w innych sklepach.

Fot. SXC.HU / Mark25


dodaj własny »

2 komentarze czytelników

  1. anonim

    Dobrze wiedziec, bo wiekszosc sklepow pisze ze nie da sie reklamowac produktow z przeceny... Dlaczego lamia prawo? Niewiedza?

    8 lipca 2010 11:16

  2. anonim

    Wiedzą i piszą pomimo tego. Dlatego takie sklepy lepiej omijać z daleka!

    13 lipca 2010 14:39

Nowe zasady dotyczące cookies. Wykorzystujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w naszej Polityce dotyczącej cookies