Czas na mądre oszczędzanie na jedzeniu

Niedawno pisaliśmy o tym, że oszczędzanie na jedzeniu – i kierowanie się wyłącznie ceną przy wyborze produktów spożywczych – może przynieść więcej szkody niż pożytku. Drobna oszczędność teraz to kłopoty w przyszłości, problemy z dietą i najpewniej ze zdrowiem.

Jedzenie to jednak lwia część naszych domowych budżetów. Nie może być przecież tak, że to kategoria zupełnie nie do ruszenia. Przeciwnie!—i tu znajdzie się miejsce na oszczędności. Tylko trzeba po prostu być ostrożniejszym niż w przypadku choćby wydatków na przyjemności.

Ogranicz jedzenie na mieście

Jedzenie na mieście jest drogie. Posiłki przygotowywane samodzielnie w domu wychodzą często znacznie taniej. A do tego mamy większą pewność co do rodzaju i jakości składników użytych do przygotowania potraw.

Rób duże porcje, ale nie marnuj jedzenia

Przygotuj raz, ale porcję na dwa dni. Oszczędzisz czas i zużyjesz za jednym razem więcej produktów, więc jest mniejsza szansa, że cokolwiek zostanie niewykorzystane i się zepsuje. Oczywiście, robiąc większą porcję trzeba też to jakoś rozsądnie wpisać w swój plan posiłków i też uważać, by nic nie zmarnować.

Jedzenie, składniki i równowaga

W jedzeniu bardzo ważna jest równowaga. Nie tylko w znaczeniu zrównoważonej diety, ale też to, by nie przegiąć w żadną stronę z ilością jedzenia. Czyli aby z jednej strony nie kupować za mało i nie głodzić się i z drugiej strony by nie przeszacowywać swoich potrzeb.

Jeżeli kupujemy za dużo, jeżeli kupujemy „na zapas” i tych zapasów we właściwym czasie nie wykorzystamy, to szybko odczujemy finansowo taki nawyk. Musimy to zmarnowane jedzenie i przeterminowane produkty wyrzucić. W śmietniku ląduje coś, za co zapłaciliśmy i czego nie mogliśmy wykorzystać.

Dlatego tu ważne jest planowanie i dokładne (na tyle, na ile się da) określenie potrzeb wszystkich domowników. Tak, aby przygotowywać tylko tyle jedzenia, ile potrzeba.

Jeżeli przeszacujemy potrzeby swojej rodziny i po posiłkach część jedzenia zostaje i się marnuje, to jest to wyraźny sygnał, że warto dostosować swoją listę zakupów i plan posiłków na kolejny tydzień.

Gotowanie, energia i ciepło

Przygotowując posiłki na kuchence – czy to gotując zupę czy smażąc coś na patelni – warto przykrywać garnki i patelnie. W ten sposób potrawy będą gotowe szybciej, więc zużyje się mniej energii.

Gotując na płycie elektrycznej dobrze dbać też o to, by właściwie dobrać rozmiar garnków do rozmiarów pola grzewczego. Garnek nie powinien być mniejszy niż płytka grzewcza, na której stoi, dzięki czemu energia nie będzie się marnować.

Gotując wodę dobrze pamiętać o tym, by gotować tylko tyle wody ile potrzebujemy. Ograniczając nadmiar znów zaoszczędzimy energię.

Piekąc coś w piekarniku lepiej nie otwierać drzwiczek co chwila, by sprawdzić „czy już jest gotowe”. Powietrze w środku musi wtedy zagrzać się na nowo, a proces pieczenia przedłuża się. A to oznacza większe zużycie energii i ostatecznie większe wydatki dla nas.

A skoro już o gorącym powietrzu mowa… podczas pieczenia w piekarniku, możemy wyłączyć zasilanie na ostatnie kilka minut pieczenia. Nagrzane powietrze w środku powinno wystarczyć, by spokojnie dokończyć ten proces.

Lodówka i zimno

Lodówka odpowiada za znaczną część zużycia energii w całym mieszkaniu. Dlatego na ten element wyposażenia kuchni warto zwrócić szczególną uwagę. Jak możemy dbać o to, by lodówka nie zużywała za dużo energii?

Gdy otwieramy lodówkę, róbmy to na krótko. Jeżeli zostawimy drzwi lodówki otwarte zbyt długo, to ponowne „wyziębienie” wnętrza pochłonie niepotrzebnie dużo energii.

W ogóle trzeba unikać jakiegokolwiek nagrzewania wnętrza lodówki. Nie wpuszczamy więc do środka ciepłego powietrza – trzymając lodówkę otwartą jak najkrócej, ale też nie wkładamy do środka ciepłych potraw, np. świeżo ugotowanej zupy. Ciepłym potrawom lepiej pozwolić najpierw ostygnąć.

Ważne jest też samo położenie lodówki w kuchni. Lodówka nie powinna znajdować się blisko źródła ciepła. W im chłodniejszym miejscu będzie stać, tym bardziej będzie wydajniejsza.

Fot. Flickr / rhodes


2 komentarze czytelników

  1. Sylwia Krawczyńska

    Do powyższych przydatnych wskazówek dodałabym:
    1) uważanie na promocje, gdyż zazwyczaj są to produkty mniej świeże,
    2) odpowiednie przechowywanie produktów, by dłużej były zdatne do spożycia,
    3) przeglądanie gazetek zakupowych i nie wchodzenie do sklepu "z nudów" lub po jedną rzecz, bo na jednej rzeczy raczej nigdy się nie kończy ;)
    http://primcessa.wordpress.com

    29 lutego 2016 00:15

  2. nel

    Bardzo fajny tekst– dużo o tym jak oszczędzać na diecie tu http://jakzarabiacjakoszczedzac.blogspot.de

    8 grudnia 2016 07:53

Nowe zasady dotyczące cookies. Używamy plików cookies do zapewnienia Ci wygodnego korzystania z serwisu, gromadzenia danych analitycznych i statystycznych oraz wyświetlania reklam dostosowanych do Twoich preferencji i przeglądanych treści. Kontynuując przeglądanie zgadzasz się na wykorzystanie plików cookies w powyższym celu przez nas (Kontomierz.pl sp. z o.o.) i naszych partnerów. Możesz zmienić warunki przechowywania i dostępu do plików cookies, w tym zablokować te pliki, w ustawieniach przeglądarki. W związku z korzystaniem z serwisu przetwarzamy również dane osobowe. Zapoznaj się z polityką prywatności Kontomierz.pl, aby dowiedzieć się więcej o przetwarzaniu Twoich danych osobowych i plikach cookies.