Jak dbać o kondycję mając ograniczony budżet?

Zdrowie to jedna z najważniejszych wartości. To oczywistość, której nie trzeba nikomu powtarzać. A jednak, jak wielu z nas może szczerze powiedzieć, że świadomie dba o swoje zdrowie i kondycję? Przejście do aktywnego działania na rzecz poprawienia swojej kondycji fizycznej to często całkiem trudny krok.

Jeszcze trudniejszy, gdy mamy pod ręką łatwą wymówkę – „Trudno mi dbać o zdrowie mając tak ograniczony budżet. Po prostu nie mam na to pieniędzy!”

Na blogu Kontomierza pisaliśmy jakiś czas temu, że na zdrowiu nie warto oszczędzać. Nadal pozostajemy przy tym zdaniu, ale dziś dodamy do niego jeszcze jeden warunek. To, że nie warto na zdrowiu oszczędzać, wcale nie znaczy, że trzeba wydawać na nie nie wiadomo jakie pieniądze. Bo nie trzeba.

Na początek przyjrzyjmy się liście rzeczy, które wcale nie są konieczne do utrzymania dobrej kondycji:

  • karta multisport czy też inny abonament do siłowni
  • sprzęt sportowy najwyższej klasy
  • lub tak naprawdę jakikolwiek sprzęt sportowy
  • ubrania sportowe topowych marek
  • robienie zakupów w drogich sklepach ze „zdrową żywnością”
  • najróżniejszych suplementów diety i innych tego typu wspomagaczy

To, co jest konieczne, to zrównoważona dieta i umiarkowana, regularna aktywność fizyczna. Wcale nie trzeba wydawać na to fortuny.

Podstawowe ćwiczenia gimnastyczne można robić w domu – bez żadnych przyrządów, bez karty do siłowni, bez osobistego trenera. Wystarczy pół godziny wolnego czasu i trochę dyscypliny, by ten nawyk codziennych lub prawie codziennych ćwiczeń sobie wyrobić.

Nie masz pomysłu jak ułożyć sobie cykl takich ćwiczeń? Ten artykuł w New York Times może być doskonałym punktem wyjścia. A dla ciekawskich jest jeszcze ten artykuł naukowy, na podstawie którego powstał tekst w NYT.

Taki cykl 12 prostych ćwiczeń, powtórzony 2-3 razy, będzie na pewno korzystniejszy dla naszego zdrowia niż kolejne pół godziny spędzone na kanapie czy przed komputerem.

Nie chcesz siedzieć cały czas w domu? To może bieganie? To sport, który ma stosunkowo niską finansową barierę wejścia – największym wydatkiem będą tu buty do biegania. I w te specjalistyczne obuwie jednak warto zainwestować (ceny w zakresie 200-400 zł). Dobrze dobrane buty istotnie zmniejszą ryzyko kontuzji. A to uraz podczas biegania wcale nie trudno. Jedna para butów w tym zakresie cenowym powinna wystarczyć na jakieś 800-900 km, więc można powiedzieć, że przy umiarkowanych treningach jest to inwestycja na lata.

Inne rozwiązanie na trening na świeżym powietrzu to publiczne, otwarte siłownie. Jeżeli macie to szczęście, że mieszkacie w okolicy jednej z takich siłowni na świeżym powietrzu, to jak najbardziej warto skorzystać. Można tam znaleźć przyrządy pomagające ćwiczyć określone partie mięśni, a korzystanie z takich siłowni jest darmowe.

A jeśli macie ochotę na aktywność mniej intensywną niż bieganie czy siłownia, to stary dobry spacer też będzie doskonałym sposobem na dostarczenie sobie jakiejś aktywności fizycznej.

Ważnym składnikiem dbania o zdrowie jest też odpowiednia, zrównoważona dieta. Zdrowe jedzenie wcale nie musi być drogie! Wręcz przeciwnie. Czasem przejście na korzystną dietę może odbić się nawet pozytywnie na naszym portfelu. Jedzenie więcej warzyw i owoców i przygotowywanie posiłków w domu będzie zdecydowanie tańsze niż częste jedzenie na mieście. A już w szczególności w fast foodach.

A Waszym zdaniem? Jakie tanie, czy nawet bezkosztowe, sposoby na utrzymanie dobrej kondycji moglibyśmy jeszcze dopisać do tej listy? Dajcie znać w komentarzach!

Fot. Flickr / Simon A. Thalmann


dodaj własny »

3 komentarze czytelników

  1. Hadrian

    Wart polecenia jest także 5BX - program ćwiczeń wykorzystywany przez kanadyjskie siły powietrzne, który nie wymaga żadnego sprzętu by jego wykonywać

    28 czerwca 2015 13:09

  2. Moneybox

    A kiedyś wystarczyła piłka i 2 kamienie z których robiło się bramkę :)

    23 lipca 2015 16:59

  3. Marek

    Dla mnie świetną formą są ćwiczenia z wykorzystaniem własnej masy ciała oraz bieganie jako forma cardio,
    pozdrawaim

    31 lipca 2015 10:22

Nowe zasady dotyczące cookies. Wykorzystujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w naszej Polityce dotyczącej cookies